Εμπρός πίσω! Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση.

Γιατί 9 στους 10 ξέρουμε τι σημαίνει decoupage; και γιατί όταν πατάς στο google images decoupage είναι σαν να ξέρασε ανθοπωλείο πάνω σε αντικερί; Οι μπογιές κιμωλίας μας γλύτωσαν από το γυαλόχαρτο ή μας έκαναν να νομίζουμε ότι είμαστε συντηρητές έργων τέχνης σαν τον τον Θίο Ντέκερ από την Καρδερίνα; Διστάσατε ποτέ έστω και λίγο μπροστά στην αγορά ενός πικ-απ ή ενός αναλογικού τηλεφώνου που προφανώς δεν χρειάζεστε ή μπροστά σε μια γραφομηχανή μόνο και μόνο «γιατί είναι ωραία»;

Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση

Τι μεσολάβησε από την εφηβεία μας μέχρι τώρα και γιατί ομαδικά αποφασίσαμε πως παλιά ήταν καλύτερα; πάμε να τα δούμε ένα ένα.

Το Ikea

Θυμάμαι όταν άνοιξε το Ikea ήταν σαν να άνοιξαν οι ουρανοί και να μοίραζαν παγωτά και χρυσόσκονη. Και παγωτά. Ήμουν ήδη φοιτήτρια στη Θεσσαλονίκη και οι επιλογές μου στα έπιπλα ήταν τα μαγαζιά που έγραφαν απέξω «Φοιτητικά έπιπλα» και τα Neoset. Είχα ήδη μετακομίσει το μισό παιδικό μου δωμάτιο και είχα μαζέψει διάφορα έπιπλα από φίλους, ακόμα και από τα σκουπίδια. Όταν μια φίλη μου μου είπε «καλά δεν ξέρεις το Ikea; που ζεις» και με πήγε από κει, ένιωσα όχι η «Τελευταία των Μοϊκανών», τελευταία σκέτο. Οι φοιτητές πλέον αγόραζαν καναπέδες κρεβάτια με μίνιμαλ αισθητική και κορνίζες με έτοιμες αφίσες και φυτά εσωτερικού χώρου κι εγώ είχα πάρει μπαουλοντίβανο από τα παλιατζίδικα και στους τοίχους είχα αφίσες που ξήλωνα γυρνώντας από τις συναυλίες στο Βιολογικό. Με τα χρόνια όλοι μας πιστεύω, ακούγοντας 15 χιλιάδες φορές την απάντηση «Από το Ikea» κάθε φορά που ρωτούσαμε κάποιον -Ωραίο αυτό από που το πήρες; , αρχίσαμε να νιώθουμε μάζες και πρόβατα και πλέον δύσκολα ακούς κάποιον να λέει -Θα τα πάρω όλα από το Ikea να τελειώνω. Επίσης ας παραδεχτούμε ότι τα συγκεκριμένα έπιπλα διαλύονται. Κυριολεκτικά. Πλέον από «τελευταία» νιώθω κορόιδο.

Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση

 

Το pinterest

Κάθε φορά που νομίζεις ότι σκέφτηκες κάτι και πως είναι καλή ιδέα, να ξέρεις ότι η ιδέα δεν είναι δικιά σου, σου την έχει φυτέψει το pinterest. Ακόμα κι αν δεν είσαι μέλος, ακόμα κι αν δεν ξέρεις καν τι είναι, το pinterest σε έχει ψεκάσει. Ουσιαστικά πρόκειται για το πλυντήριο του ίντερνετ, το οποίο αποθηκεύει μόνο εικόνες, τις ανακατεύει και μετά τις ξεβράζει στο Facebook, στα blog που διαβάζεις, στα βίντεο που βλέπεις ακόμα και στην Μενεγάκη που βλέπει η μάνα σου που δεν έχει ίντερνετ, κι εκεί το pinterest θα της δείξει πως να κάνει ντεκουπάζ στο τραπέζι του σαλονιού που το έχει βαρεθεί. Και μόνο με μαγειρική να ασχολείσαι και τίποτα άλλο, το πιάτο θα φωτογραφηθεί δίπλα σε παχύφυτα, μάρμαρα carrara και κουζινικά από χαλκό. Σε χωριάτικου στυλ κουζίνα ε; με αξεσουάρ σε χρώματα παστέλ με προτίμηση στο millennial pink.

skeputin

Σειρές, ταινίες και ο Wes Anderson

Καλά ο Wes Anderson είναι μια κατηγορία μόνος του, αλλά για οικονομία θα τον βάλουμε μαζί με το Mad men,  το Masters of Sex, το Friends και όποια άλλη σειρά η ταινία μας καθήλωσε με τα ωραία της σκηνικά. Η cozy αίσθηση που μας δίνει ένα σαλόνι (που έχει στηθεί από επαγγελματίες), σε μια σειρά που υπάρχει χρόνια στη ζωή μας μας κάνει να πιστεύουμε πως αυτό που χρειαζόμαστε στη ζωή μας είναι οι τεράστιοι ανοιχτοί χώροι  (που στις σειρές εξυπηρετούν 6 κάμερες, 1 μπούμαν και μια μακιγιέζ), με άψογη vintage αισθητική, παλέτες χρωμάτων που δένουν αρμονικά μεταξύ τους και φίλους με τόσο ελαστικά ωράρια που μπορούμε να περνάμε όλη τη μέρα μαζί τους. Οι τεράστιοι ανοιχτοί χώροι, δεν είναι μόνο μακριά από την ελληνική πραγματικότητα, είναι μακριά από την πραγματικότητα κάθε μεσοαστικής τάξης γενικώς. Και καλύτερα εδώ που τα λέμε, ξέρετε πόση ηχώ έχουν οι ανοιχτοί χώροι; Και άντε να βρεις ταιριαστά έπιπλα/ υφάσματα/ αξεσουάρ να γεμίσεις το γήπεδο που θέλεις για σπίτι.

Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση

Mad Men

Η Ελλάδα της κρίσης

Προσωπικά είμαι γεννημένη το 81. Το βαθύ Παπανδρεϊκό ΠΑΣΟΚ έχει διαμορφώσει εμάς και όλες τις γενιές που ακολούθησαν με τον πιο ματαιόδοξο τρόπο. Νοικοκυριά με έναν μισθό ο οποίος κάλυπτε θέρμανση, φροντιστήρια ξένων γλωσσών, σιδεράκια και διακοπές στο εξοχικό. Ταξίδια με αυτοσκοπό τα ψώνια γιατί «έξω» είναι φτηνότερα και γονείς κουρασμένοι από την παιδική τους φτώχεια (πόσοι μεγάλωσαν σε σπίτια με εσωτερική τουαλέτα άραγε;) να θέλουν το «καλύτερο» για τα δικά τους παιδιά. Το «καλύτερο» ήταν το καινούργιο, το μη μεταχειρισμένο, το διαφορετικό. Γεννηθήκαμε ήδη καταναλωτές, χωρίς προσωπικότητα όμως, γιατί ότι μας χάλαγε μπορούσαμε να το αντικαταστήσουμε, δεν χρειάστηκε ποτέ να επενδύσουμε σκέψη σε κάποια αγορά μας. Πόσες φορές έχεις χρησιμοποιήσει την έκφραση «Απλά το θέλω. Επειδή μου αρέσει» με έναν παιδικό εγωισμό που αρνείται να παραδεχτεί ότι πλέον δεν μπορείς να έχεις αυτό που θέλεις, απλά γιατί έτσι. Πολλοί ξεμείναμε με έπιπλα που τα θεωρούσαμε προσωρινά. Άλλοι μένουμε ακόμα με τους γονείς μας και αν και οι περισσότεροι που δεν έχουν μωρό στο σπίτι δεν έχουν και θέρμανση, το θεωρούμε προσωπική αποτυχία γιατί οι «αυτοδημιούργητοι» γονείς μας «Στην ηλικία μας είχαν ήδη _____________».

Εκεί που θέλω να καταλήξω και θέλω να προσθέσω και πως η «παρελθοντολαγνεία» δεν είναι μόνο ελληνικό φαινόμενο, είναι ότι όλοι λίγο πολύ νοσταλγούμε την παιδική μας ηλικία και το τζάκι στο σπίτι της γιαγιάς, τότε που δεν ξέραμε αν και πόσα λεφτά έχουμε στην άκρη, τότε που άνοιγες την τηλεόραση και οι ειδήσεις ήταν μισή ώρα το πρωί και μισή το βράδυ όχι 24 ώρες το 24ωρο όπως τώρα και πως το πιο ωραίο σπίτι που είχες δει ποτέ ήταν μιας θείας σου που έμενε στην Αθήνα και δεν είχε παιδιά. Σπίτια με πράγματα που αγοράστηκαν ή φτιάχτηκαν μία φορά και για πάντα, ένα ντεκόρ που δεν άλλαζε όσο άλλαζε η ζωή γύρω μας. Ήταν μια σταθερά στον χρόνο που μας έδινε την ασφάλεια ότι όταν επιστρέψουμε θα ξαναπάμε «στην καλύτερη θάλασσα της Ελλάδας» και μετά θα φάμε τα «καλύτερα γεμιστά του κόσμου» από την «πιο τυχερή γιαγιά».

Ίσως οι αλλαγές να μην μας αρέσουν τελικά όσο νομίζουμε.

 

Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση

 

 

6 σκέψεις σχετικά με το “Εμπρός πίσω! Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση.

  1. Φοιτητές και ikea τέλειος συνδυασμός! Πολύ θα ήθελα να είχα ένα καναπεδάκι από το να προσπαθώ να πλασάρω για καναπέ το σπαστό κρεβάτι χαχα! Όσο για τα vintage και το decoupage δεν μου ταιριάζουν και πολύ αλλά φυσικά ψάχνω ένα παλιό τηλέφωνο με κλασσικό καντράν (θα ήταν τέλειο για το γραφείο μου δίπλα από τα χαρτιά με τις οπτικές ίνες!).

    Μου αρέσει!

    • χαχαχα εγώ έχω τέτοιο τηλέφωνο, θα το βάλω στο ίνσταγκραμ να το δεις. Να θυμάσαι είναι πολύ σπαστικό στο καθάρισμα, μαζεύει σκόνη το καντράν, απελπισία!!!

      Μου αρέσει!

  2. Αγαπητή Skepoutin μπράβο για το αρθράκι και για όλες τις παραμέτρους που πιάνεις. Τέλειο. Η παρελθοντολαγνεία στη διακόσμηση νομίζω πως είναι ένα γενικό φαινόμενο που πιάνει όλες τις γενιές (ανεξαρτήτως κρίσης) από τα 35-40 και μετά. Το vintage, το ρετρό, αυτό που σε γυρίζει στην παιδική ηλικία αρχίζει πιστεύω να επηρεάζει από μια ηλικία και μετά λόγω και της γρήγορης μεταβολής των πραγμάτων και της εξέλιξης του degign και της τεχνολογίας. Σε ένα δεκαπεντάχρονο σήμερα δεν λέει τίποτα ένα πικάπ ή μια κασέτα γιατί μεγάλωσε κατευθείαν με cd. Eσύ όμως κράτησες ευλαβικά τις κασετούλες για να τις κάνεις εντέλει φωτιστικό, έβαλες σε αυτό και τις αναμνήσεις σου, μιας και μεγάλωσες με αυτές. Οι έφηβοι των 60ς ξεφορτώθηκαν τις σερβάντες των γονιών τους, για να κάνουν ποπ αισθητικής σπίτια (το καινούργιο που λες) στα 70ς και να αρχίσουν να τα ξαναπαίρνουν πίσω στα 90ς (όντας 40ηδες και βάλε) πληρώνοντας αδρά στο Μοναστηράκι και στις αντικερί της Ελλάδας (βλέπε και σκηνές στη Θεία από Σικάγο και στο η Δε γυνή να φοβάται τον αντρα. Συμπυκνώνουν όλο τον μεταπολεμικό μικροαστισμό της εποχής. Πως θέλουν να ξεφορτωθούν τα παλιά έπιπλά και σπίτια) Και εμείς ξεμείναμε με τα ΙΚΕΑ, τα Jysk, τα Practiker και τα Jumbo όπως λες και εσύ γιατί ότι μπαίνει από τη μια τσέπη βγαίνει κατευθείαν από την άλλη αλλά και γιατί σε αυτά τα καταστήματα μπορεί να ικανοποιηθεί και το άλλο καταναλωτικό μοτό της εποχής : πολλά πράγματα με λίγα λεφτά. Λογική που υπάρχει και στα ρούχα στα Zara μαρα και κακό συναπάντημα και φυσικά στα κινέζικα. Αντί να πάρεις μια μπλούζα και καλή, παίρνεις 3 και την επόμενη χρονιά δεν φοριέται καμία. Όπως και με τα έπιπλα στο IKEA. Δε σε νοιάζει που το LACK τραπεζάκι θα χαλάσει. Είναι φθηνό και θα το αλλάξεις εύκολα (θα το κάνεις και diy και hack!να τα λέμε και αυτά) Τέλος (και κλείνω με την πολυλογία μου. Τη επόμενη θα σου απαντήσω σε ποστ στο blog) με μια φίλη λέγαμε πως τα σπίτια των γονιών μας αποτύπωναν εκτός από την αισθητική της εποχής και τον χαρακτήρα τους. Τα δικά μας αποτυπώνουν τη μαζικότητα της εποχής. Εμένα πάντως με εξιτάρουν οι αλλαγές και ας μην κάνω πολλές.

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Αυτό ακριβώς που λες! έτοιμη ήμουν να αρχίσω να γράφω για fast fashion αλλά συγκρατήθηκα να μη μου βγει κυριακάτικη εφημερίδα το άρθρο! Αυτό με τον χαρακτήρα που λες είναι πολύ σωστό, στο μυαλό μου το έχω κατατάξει σαν «προΓάμου» και «μετάΓάμου», ελπίζω να μην με πάρετε με τις πέτρες οι παντρεμένες, αλλά ότι προσωπικότητα έχει ένα σπίτι, μετά το γάμο παθαίνει ένα Kosta boda και μετά δεν σου ταιριάζουν τα αφρικάνικα γλυπτά και τα βγάζεις.
      Παράδειγμα είναι αυτό ε! μπορεί να είναι φαινόμενο του χωριού που ζω, δεν ξέρω. Όλοι οι φίλοι μου στην αμαρτία ζουν ακόμα δεν παντρεύτηκε κανείς να ξέρω και το πριν και το μετά!

      Μου αρέσει!

  3. Καταρχάς like για την αναφορά στον τιτανοτεράστιο Κωνσταντίνο Κατακουζηνό και το σύνθημα του κόμματός του, ΒΥΖΑΝ, ‘Εμπρός, πίσω!’. Εγώ είμαι διχασμένη. Γενικά είμαι κατά της νοσταλγίας. Τη βρίσκω βαρετή και αντιπαραγωγική. Είμαι όμως υπέρ της σύνθεσης. Εκτιμώ δλδ την προσπάθεια να συνδυάζει κάποιος τα θετικά παλιών και νέων πραγμάτων. Γενικότερα έπιασες ζητήματα που βάζουν το μυαλό σε σκέψη και μπορούν να αναλυθούν σε βάθος και αυτό είναι πολύ όμορφο! Προσωπικά δεν είχα τη χαρά να ζήσω με όλες αυτές τις σταθερές και βεβαιότητες στη ζωή μου (το περισσότερο που έχω μείνει στο ίδιο σπίτι είναι 8 χρόνια και σε ίδια δουλειά 3) και έτσι αυτό το προσωρινό που υπάρχει και η διαρκής αλλαγή μου είναι πράγματα οικεία. Για την ακρίβεια αν έχει καιρό να αλλάξει κάτι δραματικά στη ζωή μου με πιάνει άγχος. χαχαχαχα!!! ♥

    Αρέσει σε 1 άτομο

    • Ότι γράφω είναι πράγματα που πιάνω τον εαυτό μου να νιώθει και προσπαθώ να εξηγήσω το γιατί. Πολύ ενδιαφέρουσα η ιστορία σου πάντως, κι εμένα η ζωή μου κάπως έτσι είναι. Βρίσκομαι στο σπίτι νο11 τώρα μου φαίνεται λίγο αστείο που το γράφω. Νομίζω αυτό με κάνει να θέλω κάτι σταθερό και επειδή δεν υπάρχει «κάπου αλλού» κάτι, με κάνει νομίζω ότι είναι δικιά μου υποχρέωση. Και μετά κάτι μέσα μου λέει ότι αυτό είναι καταδίκη και δεν βάζω κάδρα στους τοίχους γιατί ποιος ξέρει πότε θα φύγω πάλι!

      Μου αρέσει!

Πως σου φάνηκε;

Ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για την εξάλειψη των ανεπιθύμητων σχολίων. Μάθετε πως επεξεργάζονται τα δεδομένα των σχολίων σας.